PULA WEATHER

nedjelja, 24. studenoga 2013.

SVETVINČENAT - KAŠTEL GRIMANI MOROSINI

SVETVINČENAT - KAŠTEL GRIMANI MOROSINI

45°05'16.9"N 13°52'56.0"E


                        STRAŽAR SERINISSIME


.
Povijest Svetvinčenta seže u daleku prapovijest.Ostavili su na ovim prostorima  traga i rimljani , naime ovuda je prolazila granica pulskog agera.Gradić nazvan po imenu španjolskog sveca Sv. Vincenta prvi put se samostalno spominje u ispravi Otona II. 983.godine kao posjed porečkog biskupa.

Između 983. i 1028. godine pulski biskupi stječu Labinštinu i priobalje ispod Učke do Rijeke.Prostor koji je uvjek predstavljao neku granicu pripada središnjoj istri.Brdoviti tereni polako su ustuknuli pred crvenom ravnicom koja se polako spušta do mora.Kraj obiluje šumama a zanimljivo je kako su brojne livade i pašnjaci prošarani vrtačama pa se prostor doima kao mjesečeva površina viđena "okom"satelita.
I upravo na rubu jedne velike vrtače nešto pliće i izduženog oblika podignut je najsačuvaniji kaštel u Istri.
Posjed 1211. godine dobiva pulska obitelj Castropola pa je za pretpostaviti da su upravo oni pokretači gradnje kaštela.Castropole vladaju feudom do druge polovice 14. stoljeća.Na prijelazu iz 13. u 14. stoljeće Venecija se nalazi pred osvajanjem velikog dijela istarskog poluotoka.1330. godine zaratili su akvilejski patrijarh Pagano della Torre i gorički grof Giovanni Enric.U ratnom pohodu nastradao je i Svetvinčenat.1332. godine Venecija zauzima Pulu te jedan veći dio južne istre.To naravno ne odgovara obitelji Castropola (Sergijevci) pa su česti sukobi s Mlecima.Castropole bivaju utamničeni i protjerani sa svojih posjeda u Istri.Godine 1368.intervencijom  obitelj Morosini pred Mletačkim vijećem dozvoljava se povratak imovine i boravak obitelji Castropola u Istri.Tako se Castrpole vraćaju na svoje posjede među kojima je i Svetvinčenat.
Valja znati kako su Morosinijevi vrlo uticajna obitelj u Republici a ujedno i podestati i kapetani Pule. Nakom propasti obitelji Castropola feudom raspolaže porečki biskup te ga 1384. godine daruje mletačkim plimićima Leonardu i Giacomu Morosiniju , djeci Andree Morosinija i Nicolette Castropola.Kašteli su uvjek bili simboli moći feudalca a mještanima ili običnom puku siguran zaklon u nemirnom srednjem vijeku.Sam gradić nije bio opasan zidinama pa su prve crte obrane bile uzane ulice Svetvinčenta.
Svetvinčenat se uz naziv opatija spominje u Istarskom razvodu 1325. godine.Feud se nakon vladavine pulske obitelji Castropola bilježi kao vlasništvo obitelji Morosini(1485.) , Krotedndorf te porečkog biskupa.Dolazak Grimanijevih u Svetvinčenat vezan je uz činjenicu kako Morosinijevi nisu imali muških potomaka.Naime prema nagodbi pape Clementa VII. iz 1542. godine između Pietra Morosinija i porečkog biskupa u slučaju da nema muških nasljednika feud prelazi u ruke druge plemićke obitelji.Polovinom 16. stoljeća Morosinijevi više nemaju muške potomke.Morosina i Angela udajom za Grimanije (Grimani di San Luca) , Marina i Almora , 1560. godine donose u miraz posjede u Istri.Plemićka obitelj Grimani gospodare feudom i kaštelom do propasti Mletačke države 1797. godine.Nakon te godine Grimanijevi su tek formalni vlasnici posjeda.Prije propasti feudalnog sustava Grimanijevi prodaju kaštel s okolnim zemljištem porečkom biskupu oko 1840. godine.U to vrijeme kaštel nije naseljen te počinje njegovo propadanje.Vlasnikom kaštela općina postaje 1932. godine nakon velikog požara u zgradi općine. Obnova kaštela ali i brojnih crkava u Istri započinje još u doba Austrije.Centralna komisija za očuvanje spomenika s povjerenikom za Istru  na čelu sa gospodinom Antunom Gnirsom započinje mukotrpan posao na obnovi spomenika kulture u ovom kraju.Danas se kašte obnavlja sredstvima Ministarstva kulture te fondacijama iz inozemstva.Tijekom tridesetih godina prošlog stoljeća predložena je obnova palače kaštela.Nažalost ona je i ostvarena jednim dijelom.
Zašto nažalost ???
Uništen je interijer palače kaštela
Izmjenjen je raspored prostorija uklanjanjem unutarnjih zidova
Probijen je zid između glavne zgrade i dograđene zgrade
Prema prometnici (zapadna strana)podignut je jedan kat s nizom prozora
Brojne preinake  smanjile su izvornost ove najznačajnije povjesne građevine Svetvinčenta.Posljednji i najzahtjevniji dio obnova je palače kaštela.Pretpostavka je ukoliko Ministarstvo kulture prihvati projektnu dokumentaciju obnova palače može dobiti i sredstva iz strukturnih fondova EU-a.
Događaji koji su se desili početkom 17. stoljeća vrlo su značajni za Svetvinčenat i njegov kaštel.Marino Grimani postaje Venecijanski dužd a brigu oko posjeda u Istri vrlo vjerojatno preuzima njegov brat Almoro.Početkom 17. stoljeća započeo je drugi velik rat između Venecije i Austrije.Kao da je tijekom nekoliko stoljeća svog postojanja ova kamena srednjevjekovna ljepotica spokojno čekala pravi trenutak kako bi pokazala svoju pravu namjenu , snagu i moć.Tijekom nemirnih godina postaje najvažnija utvrda mletačke vojske.Kaštel postaje glavni stožar za napad na neprijatelje.Tomassini navodi slijedeće podatke o kaštelu i mjestu:"Posjed u sredini ima utvrdu načinjenu od kamenih kvadara s četiri tornja koji su postavljeni bočno (u uglove),s vratima  od kaštela (palače) osiguranim podiznim mostom , koji ju čine (utvrdu) sigurnom od svakog napada , k tomu unutra je prostor za dvije stotine ljudi pod oružjem , tu je dobar stan za kapetana , kojim se naslovom zove upravitelj mjesta.Tu su spremišta javna davanja , stan za vojnike , peć za kruh(pekara) , mjesto za municiju sa salom za oružje dvjest mušketa , zatim mačeva i alabardi (...)."Kaštel je u tlocrtu četverokut nešto izduženog i trapezastog oblika a građen je od kamenih blokova istarskog vapnenca dimenzija 49x27 metara.
Sjeverni uglovi kaštela utvrđeni su tornjevima kružnog oblika dok je jugozapadni toranj četvrtastog oblika.Sjeverozapadni toranj u prizemlju je mogao imati zatvor pa ga nazivamo "torre dei prigioni".
Sjeverozapadni toranj nešto je veći a objašnjenje treba tražiti u činjenici da ovaj toranj brani pristup mjestu.Sjeveroistočni toranj  u tlocrtu okruglog oblika završava  profiliranim vijencem i pravokutnim otvorima.Na zadnjoj etaži pet je redova pravokutnih niša za golubove pa ga nazivamo i "torre dei colombi".
S dvorišne strane ulaz je u prizemni prostor tornja koji ima kupolasti svod.
Četvrtasti toranj blagog je trapezoidnog oblika u tlocrtu, poput samog kaštela.Toranj je postavljen prema središnjem trgu tj.samom naselju a iz tog pravca nisu bili predviđeni napadi artiljerijom.Skošeno prizemlje i uske strijelnice s kruništem daju fortifikacijski izgled tornju.U kulu se ulazilo s dvorišne strane  u nivou ophoda oko kruništa obodnih zidina.
Ovaj toranj nazivao se "torre della guardia".Neposredno iznad kosine na vanjskom zidu četvrtastog tornja postavljene su dvije kamene glave primitivne izrade.Toranj je posljednju veću preinaku doživio prije 1840. godine kada je u njega ugrađen sat s mehanizmom , dok je krunište pokriveno krovom.
Zapadni ugao kaštela u Svetvinčentu zauzela je palača gospodara kaštela namjenjena za stanovanje.Palača u prizemlju ima skošene zidove  te jako profilirani krovni vijenac.Palača je pokrivena četverostrešnim krovom.Pročelje palače interpretirano je u suzdržanoj raskoši.Prizemne etaže imaju tek nekoliko uskih i gotovo neprimjetnih strijelnica dok  treći kat ima dva pravokutna prozora u polukružnom okviru od rustikalno obrađenih kamenih blokova.Četvrti kat palače varkom je predstavljen kao drugi kat a krasi ga balkon sa snažnim konzolama i balustradom.Na balkon se izlazilo iz salona kroz dvojna vrata polukružnih nadvoja povezanih ravnim profiliranim vijencem.S obje strane balkona postavljen je po jedan prozor profiliranog natprozornika.Posljednji peti kat-etaža prati vertikalne osi donjih otvora.
Četveroslivni krov palače naslonjen je na profilirani vijenac a u profilaciju je interpoliran žljeb za odvodnju kišnice a s dvorišne strane vidljiv je izljev u obliku ljudske glave.
S obje strane jugoistočnog brida palače , u visini između druge i treće etaže postavljene su konzole (ukupno tri) koje su nosile najvjerojatnije kameni reljef s prikazom krilatog lava , simbola Mletačke Republike.


Uz zapadni zid  kaštela podignuta je zgrada , kao dodatak palači namjenjena vlasniku kaštela.Ovaj rezidencijalni prostor tvorio je cjelinu s palačom koja je služila za kao reprezentativni prostor namjenjen primanjima.Valja znati kako je Svetvinčenat središte jakog feuda.Govori o tome i podatak o fontiku(spremištu za žito) iz 17. stoljeća koji je bio vrijedan 30.000 dukata.Sjeverni zid kaštela izgrađen u doba obitelji Castrpola (14. stoljeće) a gradnju nastavlja i Morosini u 15. stoljeću čime dojmljivost o neosvojivosti i sigurnosti kaštela postaje veća.Upravo na sjevernom zidu kaštela uz same tornjve smještena su i manja vrata po jedna uz svaki toranj.Služila su kao izlaz u nuždi ali i kao izlaz u vrt koji je postojao na prostoru uz rub vrtače između dva tornja na sjevernom zidu kaštela.U kaštel se ulazilo iz pravca juga.Riječ je o južnom pročelju kaštela koji je okrenut ka središnjem gradskom trgu.Ispred ulaza nalazi se prilazna rampa na nasipu jer je ulaz na nešto višoj koti od samog terena gdje je smješten današnji , najljepši renesansni trg u istri.Iznad ulaza nalazi se grb kaštela , današnji grb Svetvinčenta.
Iznad grba kaštela nalazi se natpis "Ovaj kaštel ,spaljen u nenadanom požaru godine 1586. po Kristovu rođenju , Marin grimani , vitez i prokurator sv. Marka ,obnovio je i za bolju upotrebu uredio 1589. godine."Natpis su dali postaviti Grimanijevi kao svjedočanstvo o obnovi kaštela uništenom u požaru.Požar je nenadano izbio u kuhinji na drugom katu i uništio palaču kaštela od drugog kata nagore.Iznad natpisa četvrtasti je prozor zaštićen rešetkom , gledano s unutarnje strane kaštela u visini drvenog pomičnog mosta.Iznad se nalzi grb  obitelji Grimani di San Luca.Ulaz na samom vrhu zida krasi preslica za jedno zvono.
 
Obodni zidovi kaštela , građeni od kamenih blokova završavaju nepravilnom linijom.Zidovi u najdonjoj zoni deblji su nego pri vrhu a izraženija je na zapadnom i južnom zidu.U srednjoj zoni zidova vidljivi su uski otvori strijelnica dok je na obodnim zidovima vidljivo krunište koje je tijekom vremena zazidano.Uz sjeverni zid kaštela s unutarnje strane , danas dvorišni prostor bila je naslonjena zgrada čiju visinu mžemo pratiti po rupama za grede krova koje su vidljive na zidu na koji je nestala građevina bila naslonjena.Namjena ove građevina bila je višestruka.Mogla je poslužiti kao spremište za poljodjelske proizvode , smještaj većeg djela vojne posade u ratnim vremenim te kao štala za tadašnju konjicu.Godine 1789. u samom kaštelu gradi se nova vojarna.Prema planovima koji se čuvaju u brojnim arhivima povjesničari su utvrdili kako se ne radi o nekoj novoj građevini već vjerojatno o obnovi postojeće građevine koja se naslanjala na sjeverni zid kaštela. 
 
Sam ophod pri vrhu zidova kaštela rekonstruiran je jednim dijelom i služi kao šetnica.Tomasini i Petronio spominju u svojim radovima dvije cisterne.Jedna je smještena unutar kvadratnog tornja koji je u cijelosti obnovljen dok je druga smještena do samog ulaza u Kaštel.S terase s vodospremom vodilo je stubište za ulaz u palaču kaštela koje je danas u cijelosti rekonstruirano.U rezidencijalni dio kaštela tj. samu palaču ulazilo se preko drvenog pomičnog mosta.Mehanizam za podizanje drvenog pomičnog mosta nalazio se u samoj palači.
Tornjevi na sjevernom zidu , kružnog tlocrta imaju po pet kvadratnih otvora  a umjesto krunastog završetka imaju profilirani vijenac renesanskog izraza.
Krunište jugoistočnog tornja , u tlocrtu četvrtastog oblika pokriveno je četverostrešnim krovom.Kaštel u Svetvinčentu odraz je uticaja dviju tipologija.Prvi je srednjevjekovna tipologija izgradnje gdje je kaštel centar feuda-posjeda plemićke obitelji.Drugi je uticaj morfologija "utvrđene kuće".Riječ je o renesanso-baroknoj obrambenoj arhitekturi.Kaštel sa svojom palačom ima obilježja ladanjskog dvorca smještenog u samom središtu feudalnog posjeda sa snažnim izražajem fortifikacijske arhitekture.Balkon na palači kaštela sličan je palačama u Veneciji , matičnog grada plemićke obitelji.Kašteli sličnih karakteristika izgrađeni su Terrafermi , zaleđu Venecije u blizini Firence te Rima.Slični kašteli u doba nastanka Svetvinčentskog kaštela nalaze se diljem naše obale primjerice u Kaštel Lukšiću , Kaštel Gomilici,Cipico u Novom , biskupova kula u Marini blizu Trogira.Svetvinčenat ili Sant Vincenti , mještani ga jednostavno zovu Savičenta nezamisliv je bez ovog kamenog stražara Venecijanske Republike.Odigrao je značajnu ulogu za potrebe tadašnje
Serinisime.  Link - fotoalbum

Danas je kaštel poprište brojnih kulturnih događanja.Srednjevjekovni festival održava se tijekom mjeseca kolovoza a Gospodar kaštela Grimani u društvu dviju dvorskih dama posjetio je i Pulu djeleći promotivni materijal.

Izvori:B.Vučić-Kaštel u Svetvinčentu
Istrapedija
Istarska enciklopedija

SVETVINČENAT

nedjelja, 18. kolovoza 2013.

60.FESTIVAL IGRANOG FILMA U PULI - PLAKATI IGRANIH FILMOVA/O ROTARU ,VALLI FESTIVALU I PULI/ dio 2.

60.FESTIVAL IGRANOG FILMA U PULI - PLAKATI IGRANIH FILMOVA/O ROTARU ,VALLI FESTIVALU I PULI/ dio 2.

 

PULEŽANKA S OSOBITIM ŠARMOM dio 2.
 44°52'23.6"N 13°51'00.3"E


Pulski filmski festival napunio je šest desetljeća svog postojanja.Projekcijama na pulskom kaštelu u međunarodnom programu te projekcijama u pulskom amfiteatru gledatelji su mogli uživati u ukupno 128 filmova od toga 14 filmova u nacionalnom programu.U petnaest festivalskih dana filmove je odgledalo  71.751 gledatelja.
Festivalski gosti mogli su uživati u brojnim pratećim programima na ukupno 19 lokacija u gradu Puli.Organizirano je 14 koncerata , 6 izložbi te 3 radionice s ukupno 67 polaznika i 14 realiziranih filmova.
U jedinom javnosti otvorenom podzemnom hodniku Zerostrasseu građenom u doba Austro-Ugarske otvorena je izložba "Festivalska Pula".
U podzemnom hodniku broj 12 dužine oko 400 metara sa središnjom dvoranom , izložene su brojne fotografije , novinski članci , plakati prikupljeni iz fundusa Hrvatskog državnog arhiva , Povijesnog i pomorskog muzeja Istre , Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu , Sveučilišne knjižnice u Puli , Arhiva Glasa Istre , Istarskog narodnog kazališta te zbirki Duška Marušića Čičija , Dejana Kosanovića,Martina Bizkjaka,Pjera Ladavca , Igora Gala , Đule Erdešija , Saše Miljevića , Dragana Lazarića i zbirke Tiskare Nova.

Na ugodnih 20 stupnjeva celzijusa  izložbu je moguće razgledati do listopada ove godinae.Iz kataloga izložbe tako doznajem kako je filmska Pula probdjela uz film ukupno  443 noći a održano je ukupno 1513 projekcija domaćih i 249 stranih filmova.Filmski festival  za svoj 50. rođendan od 2003. godine kao Festivalski centar koristi prostore Zajednice Talijana - poznat pod imenom Circolo.Od 2008. godine kao nova festivalska lokacija koristi se i obnovljeno kino Valli  na pulskim Giardinima gdje se danas nalaze uredi Javne ustanove Pula film festival.
Festivali su izuzetno praćeni od strane svih medija bilo tiskanih ili onih elektroničkih.Filmski festivali priča su za sebe pa je tako ovaj pulski praćen od strane Hrt-a koji je uz Ministarstvo kulture Republike Hrvatske s Festivalskim vijećem ujedno i organizator središnje kulturne manifestacije koja se održava u Puli.
Gotovo da nema tiskanog medija koji nije objavio neki članak o festivalu.Ukoliko ste propustili pročitati članak u novinama koje naravno morate kupiti , festival se pobrinuo i na brojnim punktovima u gradu možete dobiti festivalske novine koje izlaze svakodnevno za vrijeme trajanja nacionalnog festivalskog programa.U Muzeju suvremene umjetnosti priređena je izložba filmskih plakata igranih filmova čije su se projekcije održavale u areni a svojevremeno su krasile i festivalsku pulu , njene ulice i trgove.
Iako je filmski plakat , kao  grafičko oblikovanje bio dugo vremena prvi doticaj publike sa fimom ,danas je gotovo istisnut razvojem elektroničkih medija pula je ostala vjerna filmskom plakatu pa tako plakate igranih filmova možete vidjeti kao najvu programa na Portarat i naravno pred arenom.Filmski plakati izloženi su i u Flanatičkoj ulici u Puli.
Dobitnik ovogodišnje Rotarove nagrade Armando Debeljuh za izložene plakate u Flanatičkoj ulici kaže:
Ovih petnaest panoa omage su  šezdesetoj godišnjici pulskog filmskog festivala i moj skromni autorski doprinos manifestaciji koja je  od utemeljenja 1954.  odredila identitet  kulture grada.Koliko je festival  dao gradu , a koliko grad  njemu poznata je stvar.Iz osobnog i profesionalnog iskustva  znam da takav posao inficira specifičnim adrenalinskim nabojem, bržem i učinkovitijem ritmu komunikacije i smislom za timski rad...Imao sam sreću surađivati s  divnim ljudima.
Obilježavajući 60 godina trajanja filmskog festivala pridružila se i Hrvatska pošta prigodnom poštanskom markom.
U vespanzijanovom zdanju zavijorila se i zastava Evropske unije uz Hrvatsku trobojnicu i festivalsku zastavu.
Sama svečanost otvaranja filmskog festivala počinje oko 21.30.Organizatori se pobrinu i iznenade publiku zanimljivim programom.Iako nisam bio sudionik svečanog otvaranja(raditi se ipak mora) prikupio sam neke zanimljive uradke pa ih pogledajte.Publiku je kroz 6 desetljeća pulskog festivala vodio glumački par Ana Begić i Filip Juričić.Uz videokolaže iz neki davnih vremena popularnu filmsku glazbu izvodio je pred publikom u areni glumački bend u sastavu Nataša Janjić Lokas, Ivana i Rakan Rushaidat, Goran Navojec, Mario Mirković i Robert Ugrina.Filmski festival otvorio je predsjednik Republike Hrvatske dr. Ivo Josipović riječima:
Vratimo se u kino jer širi plemenitost i dobrotu. Kino je s nama, uđimo u kino, krenimo u kino..
Uslijedila je prava poslastica za ljubitelje suvremenih vzualnih rješenja.Zidine drevnog Vespanzijanova zdanja prekrile su slike 3 D mappinga nakon čega je uslijedio vatromet koji je priredila  tvrtka Orion.Pula kao i cijeli kontoinent doslovce se kuhala na temperaturama iznad 30 stupnjeva.Na suncu najčešće oko 40 stupnjeva.Djelić takve pule za vrijeme festivala pogledajte u desetminutnom zapisu napravljenom 26 i 27 srpnja 2013. godine.



                                                        Izvori:
Javna ustanova -Pula film festival (službene stranice)
Glas Istre
Jutarnji list
Katalozi izložbi u izdanju Pula film festivala
Cube generator-poštanska marka povodom 60. godina festivala
You Tube video zapis u vlastitoj proizvodnji i video zapis korisnika Histri Ian
Vimeo - videozapis tvrtke Orion



 SALEŽ  ( Buzet) - Stup srama                                       45.429826 N  13.910778 E Salež... malo mjesto, zaseok u općini Buzet , u...