UČKA - stara cesta preko Učke ili
"Giuseppina" /istarska Jozefina ili
Karlo VI. car Svetog Rimskog Carstva (Beč, 1. listopada 1685. - Beč,
20. listopada 1740.) odobrio je stanovnicima Pazinske knežije /Pazin-
MITTERBVRG / gradnju ceste koja je trebala povezati Pazin i Kastav
prolazeći preko planine Učke.
Gradnja je započela 2. travnja 1740. godine a u protokolu riječkog
općinskog vijeća od 13. travnja 1740. godine stoji kako će cestu
graditi stanovnici o vlastitom trošku.Radovi nisu potrajali dugo pa je
izgrađena tek dionica na potezu Boljun -Vranja a današnja dionica
suvremene prometnice tek donekle prati staru cestu.
Naime osuvremenjavanjem ceste brojni su zavoji ostali samo
prošlost.Nastavak radova uslijedio je 1762. godine za vladavine
Marije Terezije snažne vladarice Austrije.Prometnica je građena po
prvotnim nacrtima a isti se čuvaju u Beču u arhivu bivšeg
ministarstva financija.
Cesta čija je gradnja započela 1740. godine završena je tek 1785.
godine za vrijeme vladavine Josipa II.Po sinu Marije Terezije Josipu
II. (Josef Benedikt August Johann Anton Michael Adam) prometnicu
su popularno nazvali "Giuseppina".
Josef Benedikt August Johann Anton Michael Adam
Povijesni značaj prometnica ima iz jedinstvenog razloga.Povezuje dva
snažna središta , Pazin kao sjedište knežije ili grofovije i Kastav uz
Senj najsnažniji utvrđeni grad na sjevernom Jadranu.
No i daleko prije promet preko jedine istarske planine tekao je
upravo dionicom od Vranje do Poklona.Naime u antici preko Učke
prelaze dvije prometnice.Via Liburnica od Pule preko Nezakcija
(Nesactium)-skelom preko Raškog zaljeva (Arsia) (link do posta) -
Labina (Alvona) - Plomina i Plominskog zaljeva te Plominske luke
(Flanona -, Sinus Flanaticus , Port Flanatico )do Trsata gdje se spajala
sa Via Gemina.Neki zbog značaja ovu rimsku prometnicu još nazivaju
i produžetkom Via Flavije.Drugi prometni pravac išao je vrlo
vjerojatno sadašnjom trasom "stare" ceste preko Učke.Nazvana je
Via Secondaria s polazištem u oklici Vranje uz Velu dragu (link do
posta) do Poklona.
S obzirom da su istočne padine Učke Iznad Veprinca za razliku od
padina iznad Vranje a osobito padine Sisola osjetno blaže , teško je
pronaći trag rimski prometnica na ovom djelu Učke.Ova druga
prometnica naziva se još i Decumanus Maximus agri čije je ishodište
bilo u Poreču , a povezivalo je Poreč sa Pazinom i dalje nastavljala
preko Učke do Trsata (Tarsatica).Prometni pravac famozne
"Giuseppine" ili Josipove ceste koriste i hodočasnici iz udaljenih
djelova istarskog poluotoka u svojoj nakani da se poklone Trsatskoj
Gospi.Upravo zbog tog razloga planinski prijevoj nazvan je Poklonom.
Prometnica koja je uz manje prekide građena oko 17 godina imala je
prvorazrednu ulogu u prometu ljudi i roba.Povezivala je dva jaka
središta koja zemljopisno pripadaju istarskom poluotoku.
Razvojem turizma podno Učke i gradnjom hotela i ljetnikovaca na
kvarnerskoj rivijeri ukazala se prilika koju nitko nije želio propustiti.U
istom danu šetati se uz more i napraviti đir na planini bio je pravi
doživljaj za gospodu no i za običan puk.Uz prometnicu na potezu
Vranja-Veprinac postoji svega jedno mjesto a to je Vela Učka.Tri su
ugostiteljska objekta , manji kafić sezonskog tipa u Veloj Učki ,
restoran Dopolavoro na pola puta do Poklona ili skretanja za Vojak i
Pansion Učka na Poklonu.Kao što sam u prijašnjem tekstu naznačio
zapadne padine su strmije pa se od Vranje do Vele Učke penjemo
prometnicom koja je strma i prepuna serpentina.Onaj od Poklona do
Veprinca nema toliko serpentina jer su padine blaže.Nekoliko stotina
metara ispod mjesta Vela Učka u spomen na cara Josipa II. godine
izgrađeno je pojilište - odmorište u obliku hrama s vodom.
Natpis glasi:….sule Viator …. putniče
ad dignitatem za poštovanje
Divi Caesaris Josephi II božanskog cara Josipa
Imperatoris imperatora
uninsque jedinog
Novo doba donosi i niz zanimljivih događanja u povijest
"Giuseppine".Naime tijekom vladavine Italije u organizaciji riječkog
automobilističkog kluba organizirane su brojne utrke od Veprinca do
prijevoja Poklon.Utrke su organizirane od 1928-1930. a nazvane su
"Corsa automobilistica Abbazia- Monte Maggiore".
Pješačio je cestom običan puk , neki na magarcu , neki na
konju.Stenjale su volovske zaprege a kasnije brujali motori , osobni
automobili i autobusi.Cestom su prolazili prinčevi , bankari , vojvode i
nadvojvode ,carevi , glumci ,šverceri i tko zna tko još.
Kada je 27. rujna 1981. godine prošao prvi automobil kroz Tunel
Učka mnogi su pomislili kako je Josipova cesta zaboravljena.Doduše
u vremenu kojem živimo brzina je na prvom mjestu , pa se većina
prometa odvija kroz tunel koji gotovo poput sjene prati staru cestu
doduše u utrobi planine.Za ljubiteleje prirode pravac Vranja-Vela
Učka-Poklon-Veprinac ostat će uvijek na prvom mjestu.Cijela ova
dionica prolazi kroz Park prirode Učka ( link do fotoalbuma )i valja se pridržavati uputa o
ponašanju u parku prirode.Vožnja prometnicom pruža doživljaj za one
koji vole prirodu ali i povjest.Dotiče niz povijesnih gradova nekada
podjeljene Istre na onu pod vlašću Serinissime i Austrije.Prolazi
pitoresknim krajolicima kako istočne tako i zapadne strane jedine
istarske planine.Monte Maggiore ili Monte Caldier kako se još naziva
jedina istarska planina ima svoju staru cestu prepunu povijesti
vjerojatno onoliko koliko je i stara...
TRASA CESTE DANAS /približno prati nekadašnju cestu/
PAZIN-CEROVLJE 8,7 km ...
CEROVLJE-PAZ 9,1 km...
PAZ-BOLJUN
5,4 km....
BOLJUN-VRANJA 6,0 km...
VRANJA - VELA UČKA 8,2 km...
VELA UČKA - VEPRINAC 9,4
km...
VEPRINAC-BREGI 3,6 km...
BREGI - KASTAV (VIA MATULJI) 6,4 km...
UKUPNA DUŽINA DANAS 56,8 km
DUŽINA DANAS 56,8 km
Izvori:
Istarska enciklopedija
Bitne i spomena vrijedne činjenice o Učki/Saša Dmitrović
Nema komentara:
Objavi komentar