PULA WEATHER

četvrtak, 1. svibnja 2014.

ROVINJ - RED BULL AIR RACE

RED BULL AIR RACE - Rovinj 2014.

 45°04'55.5"N 13°38'04.3"E



RED BULL AIR RACE

RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.
Svjetsko prvenstvo letačkog natjecanja  , službeno priznato od strane Svjetske zrakoplovne federacije (FAI), održano je 12. i 13. travnja u gradu Rovinju.Osmišljen je od strane sportskih stručnjaka proizvođača energetskog napitka Red Bull a diljem svjeta natjecanje prate milijuni gledatelja poput Formule 1.Samo natjecanje na scenu uzbudljivih sportskih događanja dolazi nakon pauze od tri godine.Prvo natjecanje održano je 2003. godine , a u devet godina natjecanja do 2011. održano je ukupno pedeset utrka.Ovogodišnja utrka započela je u Abu Dhabiju i održana je 28. veljače i 1. ožujka.Nakon travanjskog natjecanja u Rovinju slijede gradovi:
17. i 18. svibnja - Putrajaya (Malezija)
26. i 27. srpnja - Gdynia (Poljska)
16 .i 17. kolovoza Ascot (Velika Britanija)
6.i 7. rujna - Dallas (SAD)
11. i 12. listopada - Las Vegas (SAD)
1.i 2. studenoga - Kina (lokacija će biti objavljena naknadno)
Tijekom izbivanja sa sportske scene ovo izuzetno zahtjevno natjecanje doživjelo je preinake.
RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.Naime piloni postavljeni na plutače i tvore vrata kroz koje piloti upravljajući avionom prolaze i do 370 km/h "narasli" su 5 metara.Naime piloni su ispunjeni zrakom , od ove godine sa 20 metara podignuti su na 25 metara a i sama tkanina znatno je tanja i lakše će pucati pri "okršaju" sa krilima zrakoplova.
RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.
Uvedeni su standardni motori i propeleri pa su startne pozicije pilota sada ujednačenije. Novim je pravilnikom, između ostaloga, G-sila kojoj su piloti izloženi pri velikom ubrzanju kod oštrih okreta ograničena na 10G.
Sportski -ili natjecateljski zrakoplovi polijetali su do natjecateljske staze s obližnjeg sportskog aerodroma u Vrsaru udaljenog 5.7 kilometara najkraće zračne linije.Zrakoplovi uvodnog show programa polijetali su iz zračne luke Pula udaljene 36 kilometara ...također najkraće zračne linje.Na platou pulske zračne luke tih je dana bilo oko četrdesetak malih privatnih aviona što prijatelja , što rodbine ali i imućnih znatiželjnika koji su se odlučili pratiti ovo prestižno natjecanje.U pulskoj zračnoj luci  bili su smješteni i akrobatski avioni Breitling Jet Teama.



RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.

RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.
Riječ je o sedam zrakoplova tipa L39 Albatros.Nad Rovinjskim nebom letjeli su tri puta , jednom na treningu u petak te u natjecateljskim danima u subotu i nedjelju 12. i 13. travnja. 2014. godine.Dolaze iz Francuskog Dijon-a i izvode prave vratolomije svojim zrakoplovima tipa L39 Albatros.



1.   RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.   Breitling Jet Team







RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.
 U uvodnom show programu publiku je odiševio nastup hrvatskih akrobatskih pilota Krila Oluje.Skupina je dio Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i izvodi brojne zahtjevne akrobatske točke sa 6 aviona.Program traje obično 20 minuta.Udaljenost od publike , ona najmanja je 230 metara.Program izvode na visini od  50 do 1000 metara.Leti se brzinom od 550 km/h a u određenim trenucima akrobatskog leta udaljenost zrakoplova manja je od dva metra.Akrobatske vještine izvode avionima tipa Pilatus PC-9 švicarske proizvodnje.Riječ je o školskom zrakoplovu za obuku pilota s jednim turbo-prop motorom.
RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.
Rovinj se spremio na sve moguće načine kako bi dočekao prema predviđanjima 50 tisuća radoznalih posjetitelja.Za ovu prigodu organizirana su brojna parking mjesta , njh ukupno 11 (Valalta, Valalta Saline, Vijenac Glavinić, Aleja Ruđera Boškovića, Zona Lamanova, Sveti Vid, Villas Rubin, Polari (parking), Polari (kamp), Veštar (kamp) i Sky Lounge/Race Club).




RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.







RED BULL AIR RACE - natjecateljski program

Od onih udaljenih parkirnih mjesta vozile su besplatne autobusne linije od 8 do 24 sata.Ulaznice vrtoglavo skupe od 1.013 eura  za VIP mjesta,u Sky loungeu od 4.999,00 kn , Race Club od  1.799,00 kn , tribine A  od 249,00 kn a u zoni "C" nadomak bolnice 100 kuna.Uz samu zgradu nekadašnje željezničke stanice Rovinja podignut je Media centar te kamp za televizijske ekipe.Samo natjecanje prenosilo je 38 televizijski stanica.Natjecanje su uživo prenosili RTL , RED BULL SERVUS -TV , SKY ENGLAND  i FOX SPORT.Publika je natjecanje mogla pratiti i na velikim video zidovima postavljenim duž obale.Tijekom održavanja natjecanja zabranjena je plovidba unutar akvatorija na potezu Monte - otok Figarola - poluotok Muccia od 11. 4. u 8.00 sati, do 14.4. u 8.00 sati.Prostor su "čuvala" brojna usidrena plovila.Za prestižnu nagradu natjecalo se se 12 pilota.Ovo je ujedno i poredak sa bodovima natjecanja u Rovinju u MASTER CLASS-u.
01 Hannes Arch AUT
02 Paul Bonhomme GBR
03 Pete McLeod CAN
04 Yoshihide Muroya   JPN
05 Matt Hall AUS
06 Nicolas Ivanoff   FRA
07 Martin Sonka    CZE
08 Nigel Lamb GBR
09 Matthias Dolderer GER
10 Kirby Chambliss    USA
11 Peter Besenyei HUN
12 Michael Goulian USA


U dva dana natjecanja formira se lista onih najbržih pa se tako u prvom danu piloti  bore s vremenom.U drugom danu bore se šestorica najbržih protiv šestorice najsporijih - TOP 12.Parovi se odrećuju po ključu prvi protiv dvanaestog , drugi protiv jedanaestog , treći protiv desetog i tako do posljednjeg para.Rundu SUPER 8 čine šestorica pobjednika iz utrke TOP 12 i dva gubitnika sa najboljim vremenom.Natjecatelji se opet bore s vremenom.Naime u završnu borbu FINAL 4 ulaze četvorica sa najboljim vremenom.Svi piloti koji su se plasirali u rundu SUPER 8 osvajaju bodove :prvo mjesto 12 bodova,drugo 9 bodova, treće 7, četvrto 5, peto 4 boda, šesto 3, sedmo 2 i osmo mjesto 1 bod.
Cilj je preletjeti stazu koja je dužine oko 5 kilometara što brže i sa što manje učinjenih pogrešaka.
ISPRAVAN LET: Za sva vrata, start/cilj, šikanu, dvostruka vrata i vrata s jednim pilonom vrijedi pravilo zabrane poniranja u vrata. Piloti moraju letjeti u gornjih 40% zračnih vrata, čije se područje definira donjim i gornjim obojanim oznakama pilona. Isto vrijedi i za pilone šikane koji se smatraju jednostrukim vratima.
DISKVALIFIKACIJA: Nekontrolirani pokreti upravljanja i letenja, izvlačenje iz prevučenog leta, prelazak sigurnosne linije, izvođenje negativnog G okreta oko pilona, let ispod 15 metara visine između pilona, letenje u oblake, ulazak na stazu pod kutom oštrijim od 45 stupnjeva ili iznad dogovorene holding visine za dotičnu lokaciju, ignoriranje naredbe direktora utrke
.Osim diskvalifikacije postoji i kategorija tzv. DNF (DID NOT FINISH). DNF se bilježi u sljedećim slučajevima:
Udarac u pilon. Kad god avion dotakne pilon, za dotičnog pilota utrka je gotova. (U prvoj utrci u Abu Dhabiju to se dogodilo Australcu Mattu Hallu u završnoj FINAL 4 rundi)Odstupanje od smjera. Kada letna putanja odstupa od staze utrke, letni ciklus se prekida.Prekoračenje ograničenja startne brzine. Ako avion prekorači ulaznu brzinu od 370 km/h kroz startna vrata let se prekida.Kazna za težinu. Nakon utrke mjeri se težina aviona i pilota. U slučaju da pilot i avion nemaju minimalnu težinu, letni ciklus se proglašava nevažećim, odnosno DNF.Prekoračenje faktora maksimalnog opterećenja. Ako telemetrijska analiza ili analiza nakon leta pokaže da je pilot prekoračio maksimalni dopušteni faktor opterećenja od 10 G.KAZNENE SEKUNDELet na prevelikoj visini (2 kaznene sekunde) - let iznad vrha pilona - no još uvijek prateći stazu utrke.Neispravan nagib leta kroz dvostruka vrata ( 2 kaznene sekunde) - let s bočnim oštrim kutom prilikom prolaska kroz dvostruka vrataDimni prekršaj (1 kaznena sekunda) - dodjeljuje se ako avion ne ispušta dim tijekom utrke (od poziva "Smoke on" do prolaska kroz cilj). Ova kazna dodjeljuje se neovisno o tomu je li utvrđen tehnički problem.
 Tekst iz dnevnog lista Glas Istre


Što se od pilota zahtjeva? 
Bivši natjecatelj i direktor utrke Steve Jones pojasnio je što sve pilote čeka na rovinjskog stazi.
- Kod prvog je okreta važan tajming. Uđe li prerano, pilot usred okreta mora korigirati liniju, a uđe li prekasno mora postići veliku G silu čime stvara otpor i to će ga koštati dragocjenog vremena, tvrdi on.
Nakon šikane, tvrdi Jones, slijedi G-okret i prolaz kroz treća zračna vrata prema četvrtima. Potom pilot mora proći kroz peta i šesta vrata što zahtijeva veliku strategiju.
- Ne uhvati li pilot dobru liniju kroz četvrta vrata ili pak prekasno uhvati okret, može mu biti problem ispraviti se kako bi pravilno prošao kroz sljedeća vrata, a potom i totalno izgubiti ritam, dodaje.

Prvi krug završava oštrim vertikalnim okretom koji zahtijeva fizičku spremnost i apsolutnu preciznost - upravo ono čime se odlikuju ovi piloti.- Natjecatelji će morati lagano okrenuti udesno prije ulaska u vrata kako bi osigurali dovoljno mjesta za prolaz te izbjegli prelet iznad gornje dopuštene granice. Nakon toga će morati povući ručicu i izdržati 10G što će ih zakucati u sjedalo, objašnjava stručnjak te dodaje:"Kad G sila popusti, treba što je ranije moguće snimiti izlaz kroz osma vrata kako bi ostali na stazi i završili drugi krug. Udarac u pilon znači isključenje."Cijeli program donio je neprocjenjivu reklamu kako Rovinju , Istarskom poluotoku tako i cjelokupnom hrvatskom turizmu.Ostaje međutim gorka istina kako je danima objavljivana informacija o prodanim kartama i činjenici kako mjesta uopće nema.Istina je posve drugačija, naime jedan cijeli dio tribina ostao je u cijelosti prazan , vezano uz to i parkirna mjesta u gradu namjenjena upravo potencijalnim gledaocima koji su trebali popuniti te tribine.Kasno je spiker upućivao publiku i nudio mjesta na tribinama koje su zjapile prazne.Brojni su ugostitelji ponudili baš sve što se može ponuditi naravno na tipičan način dižući cijene u nebo.Očito još puno toga moramo naučiti prvenstveno iz MATEMATIKE.Nemožemo zaraditi u svega tri dana toliko novaca da cijelu godinu ljenčarimo.



Izvori:Glas Istre
Službene stranice Red  Bull air race-a

Sportski portali



RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014. Krila Oluje




Izvori fotografija i povijesnih karata :
Source gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France /F/
 Library of Congress / Digital Collections  /USA/
Digitalna knjižnica Slovenije -dLib.si /SI/
 David Rumsey Map Collection / Cartography Associate /USA/
 Catasti dell'Archivio di Stato di Trieste /I/
 Europeana Collections /EU/
Fortepan /HU/
Geoportal / HR/ 
Histria archaeologica AMI-PULA /HR/

nedjelja, 2. ožujka 2014.

SREDOZEMNA-MORSKA MEDVJEDICA U PULI

SREDOZEMNA-MORSKA MEDVJEDICA U PULI
lat.  Monachus-monachus  (redovnički-usamljenički )

 44°50'37.3"N 13°50'05.7"E Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana

Sredozemna medvjedica ili kako je u medijima najčešće nazivaju morska medvjedica najugroženiji je sisavac koji u posljednje vrijeme budi pažnju biologa ali i običnih ljudi osobito u mjestima gdje se pojavljuje.Najugroženiji je sisavac na svijetu i najrjeđi perjar.Pripada porodici tuljana (Phocidae) a ova naša medvjedica ima latinski naziv-ime Monachus monachus.Iako je poznata kao žitelj Jadranskog mora , čovjek se pobrinuo i istrejebio je oko 1964. godine.Jedinka može doseći i do 2,40 metara i težinu čak do 320 kilograma.
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
Brojni podaci o ovoj ugroženoj vrsti nisu dovoljno obrađeni zbog malog broja preostalih medvjedica čiji se broj procjenjuje na oko 600  jedinki rasprostranjenih oko Egejskog mora i zapadne Sahare uz obale Turske , Grčke te udaljenih otoka oko Portugala.Doduše nastanjuje i istočne obale Italije a ova pulska navodno je viđena čak i oko Venecije.Nekad je nastanjivala cijelo sredozemlje no istrebljena je zbog čovjekove aktivnosti , izlov zbog uništavanja ribarskih mreža , zagađenost mora ili urbanizacija priobalja.Sredozemna medvjedica za svoje skrovište bira špilje s ulazom ispod razine mora.
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
U takvim špiljama okotit će mladunče dužine do 80 centimetara.Mladunci će već sa dva tjedna ući u svoj drugi dom a to je more.Majka će mladunce dojiti do starosti od oko 18 tjedana.Spolno zreli postaju sa četiri godine a dožive više od 20 godina.Mužjaci su nešto veći i teži dok su ženke manje i lakše po težini.Tijelo sredozemne medvjedice vretenasto je  i pokriveno vrlo kratkom dlakom.Dlaka je s gornje strane tijela tamnija najčešće siva ili smeđa dok je s doljnje strane tijela svijetlija ili bijela.
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
Medvjedica je prilagođena za život u vodi.Naime prednji udovi poput veće peraje,prilagođeni su za kretanje u vodi.Prsti su povezani plivaćom kožicom a nokti zakržljali.Stražnji udovi povezani su u jednu peraju i služe za plivanje.Dobro razvijen sluh i njuh iskoristit će pri lovu jer je pretežito noćna životinja.Na jelovniku su plodovi mora : ribe , rakovi i mekušci oko 13 kilograma raspoređenih u četiri do pet obroka.Ulovljeni plijen pojesti će oštrim zubima , a pri lovu pomoći će joj i osjetilne dlake oko ustiju.U moru tj. pod vodom može izdržati pet do sedam minuta jer pri uronu u vodu zatvara nosne i ušne otvore.
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
Morska medvjedica može zaroniti čak do 25 metara morske dubine.Na kopno izlazi radi odmora i parenja i izuzetno je nezgrapna na suhom.Pomiče se uz pomoć prednjih udova te micanjem tijela najčešće na šljunčanim plažama udaljenim od ljudskih aktivnosti , naravno izuzev ove pulske koja izlazi na najposjećenije plaže u turističkoj zoni grada Pule.
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
Razlog tome je jako jugo koje je utisnulo morsku vodu u njen dom smješten na krajnjem jugu istarskog poluotoka na Rt-u Kamenjak.Upravo to snažno jugo izdubilo je špilju u istarskom vapnencu morskoj medvjedici.Na području Kolumbarica (Mala i Velika) nalazi se stanište ove medvjedice za koju mnogi tvrde da nije sama tj. da ima i svoj par .Doduše unatrag mnogo desetljeća diljem obale ribari su prepričavali susrete sa morskom medvjedicom no to je sve završavalo u košu sa već poznatim ribarskim pričama.Ova medvjedica zabilježena je na snimkama u akvatoriju otoka Cresa.

Istraživači Plavog svijeta Instituta za istraživanje i zaštitu mora 24. lipnja ove godine tijekom istraživanja dobrih dupina u sjevernom Jadranu snimili su sredozemnu medvjedicu.
Sredozemna medvjedica snimoljena je podvodnom kamerom uz zapadnu obalu otoka Cresa. Ove snimke, koliko je nama poznato, prve su podvodne snimke sredozemne medvjedice u Jadranu. Snimljena životinja je najvjerojatnije odrasla ženka dužine oko 2.30 m, a analizom fotografija utvrdili smo da se radi o životinji koja je tijekom 2010. opažena i u području rta Kamenjak. Ovom prilikom jedinka je bez straha prilazila plovilu koje je slobodno plutalo sa ugašenim motorom.
Na istarskom području u špilji Mala Kolumbarica mladu morsku medvjedicu prvi je fotografirao Marko Jelić.Obavjestio je  biologinju Jasnu Antolović iz Udruge sredozemna medvjedica te od tada zajedno sa kolegama iz talijanske grupe Foca Monachus traje nadzor nad mjestima gdje se pojavljuje ovo rijetko morsko biće.Uzeti su uzorci izmeta kako bi se utvrdilo čime se hrani i kako bi se napravila DNA analiza.Rijetka je pojava da se morska medvjedica odlučila za špilju uz kopno.Diljem mediterana morske medvjedice za svoja staništa biraju špilje na pučinskim otocima , daleko od ljudi i urbaniziranih područja.Pretpostavka je da na sjevernom Jadranu obitava jedan mužjak i jedna ženka.U akvatoriju otoka Cresa napravljene su video snimke morske medvjedice.Pretpostavka je da je riječ upravo o medvjedici iz Male Kolumbarice s Rt-a Kamenjak , najvjerojatnije ženki , možda budućoj mami ako se čovjek potrudi i ostavi djelić prirode za ova bića.
Činjenica je da sam Rt Kamenjak tijekom ljetnih mjeseci u jednom danu posjeti nekoliko tisuća ljudi pa je pravo čudo da je još uvijek na ovom području. Pojavljuje se na brojnim pulskim plažama , Zlatne stijene , Mornar ,Valcane i Saccorgiana.Viđena je u Vrsaru te Banjolama.Morska medvjedica može biti opasna , divlja životinja odreagirat će na svoj način ukoliko se osjeća ugroženom.Po nekim napisima nebi se smjeli približavati bliže od 50 metara (Glas Istre) a po drugima oko 20 metara (Regional expres).Koliko god iznosila tolerancija bribližavanja ovom sisavcu određena u metrima promatrati i slikati bez stvaranja buke može svaka osoba.Zadovoljstvo je vidjeti rijetku i gotovo istrebljenu vrstu kako se odmara u urbanom području.Još je ljepši osjećaj vidjeti ljude razne dobi i spola kako su zadivljeni prizorom koji je bio nezamisliv do prije nekoliko godina.U tjednu dok sam pripremao ovaj post na svom blogu u medijima se pojavio podatak o prvoj kaznenoj prijavi zbog uznemiravanja morske medvjedice.Čovjek je davno sišao sa stabla i odlučno rekao...Neželim više biti majmun.
Od tada majmunom pravi sebe i sve oko sebe.Brojni su šetači pokušali potaknuti na nekakv pokret morsku medvjedicu koja spava i odmara se na morskome žalu.Gađanje kamenčićima , polijevanje vodom , vikanje ,  dolazak u samu blizinu s kućnim ljubimcima bez brnjice i povodca neki su od primjera koji su se dešavali u proteklim tjednima.Medvjedicu je čuvala skupina udruge Sredozemna medvjedica , studenti Sveučilišta Juraj Dobrila iz Pule te pomorska policija.Tek nakon učestalih , grubih kršenja propisa o ponašanju prema rijetkim i zaštićenim vrstama , angažirani su rendžeri Javne ustanove Kamenjak , s čijeg područja i dolazi medvjedica.Apelira se na ponašanje kakvo dolikuje u slučaju kad se radi o zaštićenoj vrsti životinja.Kazna za uznemiravanje navodno je 7000 kuna dok za ubijanje životinje iznosi 100.000 kuna.Proveo sam oko sat i po promatrajući i fotografirajući medvjedicu na plaži pulske Sacciorgiane.

Tek se neznatno jednom pomaknula , okrenula mrvicu na bok i skvrčila lijevi ud koji liči na peraju.Zatim se vratila u prvobitni položaj , legla potrbuške u svoj šljunčani naslonjač i nastavila uživati unatoč brojnim znatiželjnim pogledima.Na obali uz šetnicu Zlatne stijene - Ambrela uočio sam i pomorsku policiju , kasnije im se pridružila i biologinja Jasna Antolović u svom redovitom obilasku plaža na kojima se pojavljuje medvjedica.Fotografije su napravljene sa primjerene udaljenosti , koristeći "tele-foto" tj. zoom objektiv. Nakon učestalih uznemiravanja morske medvjedice izdane su i upute o postupanju u slučaju susreta sa ovom zaštićenom vrstom , dio uputa na dnu bloga a ostatak uputa na linku .
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana
Pravila ponašanja i aktivnosti u svrhu očuvanja i poboljšanja stanja populacije sredozemne medvjedice u hrvatskom dijelu Jadrana -Ministarstvo zaštite okoliša i prirode:
• Ponašanje prilikom susreta sa sredozemnom medvjedicom u moru
 Ako se za vrijeme ronjenja ili plivanja opazi sredozemna medvjedica potrebno je umiriti se, ne približavati se životinji i ne raditi nagle pokrete koji bi je mogli uznemiriti ili otjerati te polako i smireno otplivati što dalje od životinje.
• Ponašanje prilikom susreta sa sredozemnom medvjedicom ispred i u špiljama 
 Ne smije se ulaziti u morske špilje koje su evidentirane kao potencijalna staništa sredozemne medvjedice i potencijalna mjesta okota (obavješćivanje javnosti od strane nadležne JU).Ukoliko se tijekom obilaska neke druge špilje primijeti sredozemna medvjedica treba ostati smiren i ne raditi nagle pokrete. Nije preporučljivo ulaziti dublje u špilju jer bi se tako medvjedica mogla uznemiriti i postati agresivna, pogotovo ukoliko se radi o ženki koja ima mladunče. Potrebno je povući se natrag prema ulazu špilje držeći se pritom zida špilje kako životinja ne bi imala osjećaj kao da je u klopci. Na taj način bi se osigurao slobodan ulaz špilje i životinja bi mogla pobjeći ukoliko osjeti da je ugrožena. Nikako ne pokušavati plivati ili roniti dublje prema špilji. • Ponašanje prilikom susreta sa sredozemnom medvjedicom na obali Ukoliko se na obali primijeti sredozemna medvjedica, potrebno je ostati smiren i ne raditi nagle pokrete. Najbolje je sakriti se i sakriven promatrati životinju. Medvjedica na kopnu nužno ne treba ljudsku intervenciju jer se može raditi o jedinki koja se linja ili je u dubokom snu. Poželjno je životinju fotografirati ili pažljivo promatrati te na taj način procijeniti veličinu životinje, boju, ponašanje te ostale detalje vezane uz susret.
 • Ponašanje prilikom susreta sa sredozemnom medvjedicom u čamcu/gliseru              
  Nije dopuštena turistička vožnja čamcima/gliserima u području gdje su evidentirana učestala viđenja medvjedice te gdje postoji mogućnost svježeg okota (obavješćivanje javnosti od strane nadležne JU). Ukoliko se primijeti sredozemna medvjedica iz čamca/glisera, potrebno je zaustaviti plovilo i pričekati da se životinja udalji. -        
 U sva tri gore navedena slučaja, potrebno je ostati na udaljenosti najmanje 50 metara od životinje; -        
 Svako viđenje sredozemne medvjedice potrebno je dojaviti Grupi Sredozemna medvjedica koja će sve podatke objediniti i dostaviti Ministarstvu kulture – Upravi za zaštitu prirode i Državnom zavodu za zaštitu prirode; -          
Svako namjerno uznemiravanje sredozemne medvjedice potrebno je prijaviti Upravi za inspekcijske poslove zaštite prirode i nadležnoj policiji. 
Biljni i životinjski svijet koji imamo oko sebe jedan su od vodećih razloga na čemu nam zavide Evropljani.Zbog toga i dolaze u našu državu.Kako bi se odmorili i uživali u onome čega se nisu odrekli već su jednostavno uništili.Ovo je moj skroman doprinos ljudima koji brinu o lijepim stvarima koje nas okružuju.
Izvori:Wikipedija,Glas Istre,službene stranice Ministarstva kulture ,Plavi svijet
Javna Ustanova Kamenjak
 tel: 052/576-513
Grupa Sredozemna medvjedica
 mob: 098/351-254
 
e-pošta: jasna.antolovic@zg.t-com.hr







Sredozemna medvjedica (lat. Monachus monachus) Pula uvala Saccorgiana


 SALEŽ  ( Buzet) - Stup srama                                       45.429826 N  13.910778 E Salež... malo mjesto, zaseok u općini Buzet , u...