PULA WEATHER

četvrtak, 1. svibnja 2014.

ROVINJ - RED BULL AIR RACE

RED BULL AIR RACE - Rovinj 2014.

 45°04'55.5"N 13°38'04.3"E



RED BULL AIR RACE

RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.
Svjetsko prvenstvo letačkog natjecanja  , službeno priznato od strane Svjetske zrakoplovne federacije (FAI), održano je 12. i 13. travnja u gradu Rovinju.Osmišljen je od strane sportskih stručnjaka proizvođača energetskog napitka Red Bull a diljem svjeta natjecanje prate milijuni gledatelja poput Formule 1.Samo natjecanje na scenu uzbudljivih sportskih događanja dolazi nakon pauze od tri godine.Prvo natjecanje održano je 2003. godine , a u devet godina natjecanja do 2011. održano je ukupno pedeset utrka.Ovogodišnja utrka započela je u Abu Dhabiju i održana je 28. veljače i 1. ožujka.Nakon travanjskog natjecanja u Rovinju slijede gradovi:
17. i 18. svibnja - Putrajaya (Malezija)
26. i 27. srpnja - Gdynia (Poljska)
16 .i 17. kolovoza Ascot (Velika Britanija)
6.i 7. rujna - Dallas (SAD)
11. i 12. listopada - Las Vegas (SAD)
1.i 2. studenoga - Kina (lokacija će biti objavljena naknadno)
Tijekom izbivanja sa sportske scene ovo izuzetno zahtjevno natjecanje doživjelo je preinake.
RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.Naime piloni postavljeni na plutače i tvore vrata kroz koje piloti upravljajući avionom prolaze i do 370 km/h "narasli" su 5 metara.Naime piloni su ispunjeni zrakom , od ove godine sa 20 metara podignuti su na 25 metara a i sama tkanina znatno je tanja i lakše će pucati pri "okršaju" sa krilima zrakoplova.
RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.
Uvedeni su standardni motori i propeleri pa su startne pozicije pilota sada ujednačenije. Novim je pravilnikom, između ostaloga, G-sila kojoj su piloti izloženi pri velikom ubrzanju kod oštrih okreta ograničena na 10G.
Sportski -ili natjecateljski zrakoplovi polijetali su do natjecateljske staze s obližnjeg sportskog aerodroma u Vrsaru udaljenog 5.7 kilometara najkraće zračne linije.Zrakoplovi uvodnog show programa polijetali su iz zračne luke Pula udaljene 36 kilometara ...također najkraće zračne linje.Na platou pulske zračne luke tih je dana bilo oko četrdesetak malih privatnih aviona što prijatelja , što rodbine ali i imućnih znatiželjnika koji su se odlučili pratiti ovo prestižno natjecanje.U pulskoj zračnoj luci  bili su smješteni i akrobatski avioni Breitling Jet Teama.



RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.

RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.
Riječ je o sedam zrakoplova tipa L39 Albatros.Nad Rovinjskim nebom letjeli su tri puta , jednom na treningu u petak te u natjecateljskim danima u subotu i nedjelju 12. i 13. travnja. 2014. godine.Dolaze iz Francuskog Dijon-a i izvode prave vratolomije svojim zrakoplovima tipa L39 Albatros.



1.   RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.   Breitling Jet Team







RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.
 U uvodnom show programu publiku je odiševio nastup hrvatskih akrobatskih pilota Krila Oluje.Skupina je dio Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i izvodi brojne zahtjevne akrobatske točke sa 6 aviona.Program traje obično 20 minuta.Udaljenost od publike , ona najmanja je 230 metara.Program izvode na visini od  50 do 1000 metara.Leti se brzinom od 550 km/h a u određenim trenucima akrobatskog leta udaljenost zrakoplova manja je od dva metra.Akrobatske vještine izvode avionima tipa Pilatus PC-9 švicarske proizvodnje.Riječ je o školskom zrakoplovu za obuku pilota s jednim turbo-prop motorom.
RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.
Rovinj se spremio na sve moguće načine kako bi dočekao prema predviđanjima 50 tisuća radoznalih posjetitelja.Za ovu prigodu organizirana su brojna parking mjesta , njh ukupno 11 (Valalta, Valalta Saline, Vijenac Glavinić, Aleja Ruđera Boškovića, Zona Lamanova, Sveti Vid, Villas Rubin, Polari (parking), Polari (kamp), Veštar (kamp) i Sky Lounge/Race Club).




RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014.







RED BULL AIR RACE - natjecateljski program

Od onih udaljenih parkirnih mjesta vozile su besplatne autobusne linije od 8 do 24 sata.Ulaznice vrtoglavo skupe od 1.013 eura  za VIP mjesta,u Sky loungeu od 4.999,00 kn , Race Club od  1.799,00 kn , tribine A  od 249,00 kn a u zoni "C" nadomak bolnice 100 kuna.Uz samu zgradu nekadašnje željezničke stanice Rovinja podignut je Media centar te kamp za televizijske ekipe.Samo natjecanje prenosilo je 38 televizijski stanica.Natjecanje su uživo prenosili RTL , RED BULL SERVUS -TV , SKY ENGLAND  i FOX SPORT.Publika je natjecanje mogla pratiti i na velikim video zidovima postavljenim duž obale.Tijekom održavanja natjecanja zabranjena je plovidba unutar akvatorija na potezu Monte - otok Figarola - poluotok Muccia od 11. 4. u 8.00 sati, do 14.4. u 8.00 sati.Prostor su "čuvala" brojna usidrena plovila.Za prestižnu nagradu natjecalo se se 12 pilota.Ovo je ujedno i poredak sa bodovima natjecanja u Rovinju u MASTER CLASS-u.
01 Hannes Arch AUT
02 Paul Bonhomme GBR
03 Pete McLeod CAN
04 Yoshihide Muroya   JPN
05 Matt Hall AUS
06 Nicolas Ivanoff   FRA
07 Martin Sonka    CZE
08 Nigel Lamb GBR
09 Matthias Dolderer GER
10 Kirby Chambliss    USA
11 Peter Besenyei HUN
12 Michael Goulian USA


U dva dana natjecanja formira se lista onih najbržih pa se tako u prvom danu piloti  bore s vremenom.U drugom danu bore se šestorica najbržih protiv šestorice najsporijih - TOP 12.Parovi se odrećuju po ključu prvi protiv dvanaestog , drugi protiv jedanaestog , treći protiv desetog i tako do posljednjeg para.Rundu SUPER 8 čine šestorica pobjednika iz utrke TOP 12 i dva gubitnika sa najboljim vremenom.Natjecatelji se opet bore s vremenom.Naime u završnu borbu FINAL 4 ulaze četvorica sa najboljim vremenom.Svi piloti koji su se plasirali u rundu SUPER 8 osvajaju bodove :prvo mjesto 12 bodova,drugo 9 bodova, treće 7, četvrto 5, peto 4 boda, šesto 3, sedmo 2 i osmo mjesto 1 bod.
Cilj je preletjeti stazu koja je dužine oko 5 kilometara što brže i sa što manje učinjenih pogrešaka.
ISPRAVAN LET: Za sva vrata, start/cilj, šikanu, dvostruka vrata i vrata s jednim pilonom vrijedi pravilo zabrane poniranja u vrata. Piloti moraju letjeti u gornjih 40% zračnih vrata, čije se područje definira donjim i gornjim obojanim oznakama pilona. Isto vrijedi i za pilone šikane koji se smatraju jednostrukim vratima.
DISKVALIFIKACIJA: Nekontrolirani pokreti upravljanja i letenja, izvlačenje iz prevučenog leta, prelazak sigurnosne linije, izvođenje negativnog G okreta oko pilona, let ispod 15 metara visine između pilona, letenje u oblake, ulazak na stazu pod kutom oštrijim od 45 stupnjeva ili iznad dogovorene holding visine za dotičnu lokaciju, ignoriranje naredbe direktora utrke
.Osim diskvalifikacije postoji i kategorija tzv. DNF (DID NOT FINISH). DNF se bilježi u sljedećim slučajevima:
Udarac u pilon. Kad god avion dotakne pilon, za dotičnog pilota utrka je gotova. (U prvoj utrci u Abu Dhabiju to se dogodilo Australcu Mattu Hallu u završnoj FINAL 4 rundi)Odstupanje od smjera. Kada letna putanja odstupa od staze utrke, letni ciklus se prekida.Prekoračenje ograničenja startne brzine. Ako avion prekorači ulaznu brzinu od 370 km/h kroz startna vrata let se prekida.Kazna za težinu. Nakon utrke mjeri se težina aviona i pilota. U slučaju da pilot i avion nemaju minimalnu težinu, letni ciklus se proglašava nevažećim, odnosno DNF.Prekoračenje faktora maksimalnog opterećenja. Ako telemetrijska analiza ili analiza nakon leta pokaže da je pilot prekoračio maksimalni dopušteni faktor opterećenja od 10 G.KAZNENE SEKUNDELet na prevelikoj visini (2 kaznene sekunde) - let iznad vrha pilona - no još uvijek prateći stazu utrke.Neispravan nagib leta kroz dvostruka vrata ( 2 kaznene sekunde) - let s bočnim oštrim kutom prilikom prolaska kroz dvostruka vrataDimni prekršaj (1 kaznena sekunda) - dodjeljuje se ako avion ne ispušta dim tijekom utrke (od poziva "Smoke on" do prolaska kroz cilj). Ova kazna dodjeljuje se neovisno o tomu je li utvrđen tehnički problem.
 Tekst iz dnevnog lista Glas Istre


Što se od pilota zahtjeva? 
Bivši natjecatelj i direktor utrke Steve Jones pojasnio je što sve pilote čeka na rovinjskog stazi.
- Kod prvog je okreta važan tajming. Uđe li prerano, pilot usred okreta mora korigirati liniju, a uđe li prekasno mora postići veliku G silu čime stvara otpor i to će ga koštati dragocjenog vremena, tvrdi on.
Nakon šikane, tvrdi Jones, slijedi G-okret i prolaz kroz treća zračna vrata prema četvrtima. Potom pilot mora proći kroz peta i šesta vrata što zahtijeva veliku strategiju.
- Ne uhvati li pilot dobru liniju kroz četvrta vrata ili pak prekasno uhvati okret, može mu biti problem ispraviti se kako bi pravilno prošao kroz sljedeća vrata, a potom i totalno izgubiti ritam, dodaje.

Prvi krug završava oštrim vertikalnim okretom koji zahtijeva fizičku spremnost i apsolutnu preciznost - upravo ono čime se odlikuju ovi piloti.- Natjecatelji će morati lagano okrenuti udesno prije ulaska u vrata kako bi osigurali dovoljno mjesta za prolaz te izbjegli prelet iznad gornje dopuštene granice. Nakon toga će morati povući ručicu i izdržati 10G što će ih zakucati u sjedalo, objašnjava stručnjak te dodaje:"Kad G sila popusti, treba što je ranije moguće snimiti izlaz kroz osma vrata kako bi ostali na stazi i završili drugi krug. Udarac u pilon znači isključenje."Cijeli program donio je neprocjenjivu reklamu kako Rovinju , Istarskom poluotoku tako i cjelokupnom hrvatskom turizmu.Ostaje međutim gorka istina kako je danima objavljivana informacija o prodanim kartama i činjenici kako mjesta uopće nema.Istina je posve drugačija, naime jedan cijeli dio tribina ostao je u cijelosti prazan , vezano uz to i parkirna mjesta u gradu namjenjena upravo potencijalnim gledaocima koji su trebali popuniti te tribine.Kasno je spiker upućivao publiku i nudio mjesta na tribinama koje su zjapile prazne.Brojni su ugostitelji ponudili baš sve što se može ponuditi naravno na tipičan način dižući cijene u nebo.Očito još puno toga moramo naučiti prvenstveno iz MATEMATIKE.Nemožemo zaraditi u svega tri dana toliko novaca da cijelu godinu ljenčarimo.



Izvori:Glas Istre
Službene stranice Red  Bull air race-a

Sportski portali



RED BULL AIR RACE - ROVINJ 2014. Krila Oluje




Izvori fotografija i povijesnih karata :
Source gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France /F/
 Library of Congress / Digital Collections  /USA/
Digitalna knjižnica Slovenije -dLib.si /SI/
 David Rumsey Map Collection / Cartography Associate /USA/
 Catasti dell'Archivio di Stato di Trieste /I/
 Europeana Collections /EU/
Fortepan /HU/
Geoportal / HR/ 
Histria archaeologica AMI-PULA /HR/

Nema komentara:

Objavi komentar

 SALEŽ  ( Buzet) - Stup srama                                       45.429826 N  13.910778 E Salež... malo mjesto, zaseok u općini Buzet , u...